پاشنه آشیل پوتین!

 
 
 
 


هر چه به روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه نزدیک می شویم، داستان پیچیده تر می شود؛ نکته جالب این است که سال 2018، دو رویداد مهم ملی و بین‌المللی با هم اتفاق می افتد و از این رو، شاید بتوان سال 2018 را سال «تزارها» دانست.
به جرات می توان گفت که ولادمیر پوتین، رییس‌جمهور فعلی، رقیبی آنچنانی ندارد و همه‌چیز برای پیروزی او و برگزاری یک جشن تمام عیار در میدان سرخ مسکو آماده است.
دستگاه قضایی روسیه تقریبا هر کسی که می‌توانسته «موی دماغ» پوتین شود، از میدان به در کرده و با حربه «تایید صلاحیت»، رقبایی چون « الکسی ناوالنی» کنار زده است.
در حال حاضر شاید اصلی ترین رقیب پوتین، سینا سابچاک، یک خانم مجری تلویزیونی باشد که بیشتر به‌خاطر گرم کردن تنور انتخابات وارد معرکه شده است. هر‌چند گفته می شود که سابچاک به دستور پوتین وارد کارزار انتخاباتی شده و تمام مدت ، گوش به فرمان آقای رییس جمهور خواهد شد.
البته غیر از او، چهار زن دیگر هم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند.
درباره انتخابات در روسیه
انتخابات ریاست جمهوری در روسیه، هر پنج سال یکبار برگزار می شود. در روسیه تنها یک بار و آن هم در ششمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۹۹۶ این انتخابات به دور دوم کشیده شد. روسیه تا به حال سه رییس‌جمهور داشته‌است؛ بوریس یلتسین در انتخابات ۱۹۹۱ و ۱۹۹۶، ولادیمیر پوتین در سال های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ (یلتسین از ۱۹۹۹ قدرت را به پوتین واگذار کرده بود) و دمیتری مدودف در ۲۰۰۸.
اعتراضات دليل تک قطبی بودن انتخابات
هزاران نفر از مخالفان دولت پوتین روز یکشنبه در مسکو و سنت‌پترزبورگ با وجود آنکه اجازه تظاهرات نداشتند، به فراخوان اعتراضی الکسی ناوالنی پاسخ مثبت دادند. معترضان شعار می‌دادند: «بایکوت، بایکوت» و «پوتین گم شو!»
این تظاهرات به درخواست آلکسی ناوالنی، رهبر مخالف دولت در این کشور صورت گرفت. این رهبر مخالف پیشتر در تويیتی نوشت: «بازداشت یک نفر وقتی که تعداد ما زیاد است، بی معنی است؛ دیگران می‌آیند و جای من را پر می‌کنند».
بر اساس گزارش‌ها تا کنون حدود ۱۸۰ نفر در سراسر روسیه در ارتباط با این تظاهرات دستگیر شده‌اند.
ناوالنی ۴۱ سال سن دارد و تنها کسی است که ناظران معتقدند شانس این را داشت تا در رقابت با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری کنونی روسیه پیروز شود.
بازداشت کاندیدای رد صلاحیت شده
دیروز دوشنبه، الکسی ناوالنی، منتقد شماره یک پوتین که در جریان تظاهراتی اعتراضی بازداشت شده بود، آزاد شد. با این حال به گفته وکیل ناوالنی، شکایت علیه او همچنان پابرجاست. ناوالنی به اتهام برپایی تجمع غیرقانونی باید در دادگاه حاضر شود.
به گزارش دویچه وله، وکیل ناوالنی پس از آزادی او گفت که شکایت علیه ناوالنی منتفی نشده و موکل او باید در تاریخی دیگر در برابر دادگاه حاضر شود. چنانكه ناوالنی به اتهام نقض قوانین حق برپایی تجمع گناهکار شناخته شود، شايد با مجازات حبس ۳۰ روزه روبه‌رو خواهد بود.
پیروزی محتمل اما حرف و حدیث دار
آنچه مشخص است اینکه پوتین در انتخابات 18 مارس 2018 پیروز خواهد شد اما کرملین از یک موضوع بسیار هراس دارد. مشارکت پایین مردم روسیه، تنها نگرانی کاخ کرملین است و پیروزی پوتین با آرای کم، قطعا به اعتبار او لطمه می زند. به هر حال حرف های یک رییس جمهور در جهان زمانی اعتبار و موقعیت دارد که طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان، پشت او ایستاده باشند وگرنه پیروزی در یک انتخابات با مشارکت پایین، هیچ گونه اعتباری به همراه ندارد؛به‌ويژه اینکه پوتین در انتخابات یکشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۶رقیب درست و درمانی ندارد و به راحتی پیروز می شود. همین فقدان یک قطب قابل توجه در انتخابات، پاشنه آشیل پوتین شده است. پیروزی در میدانی که رقیبی وجود ندارد، می تواند از دست هر کسی ساخته باشد؛ پس باید هر طور شده، مشارکت را بالا برد.